sunnuntai 21. heinäkuuta 2024

Mathildedal

Tultiin mökille torstaina ja ollaan täältä tehty retkiä vanhempieni kanssa.

Torstaina käytiin Mathildedalissa.

Ollaan parikin kertaa ajettu joskus Mathildedalin läpi ja se tie vihreine kyltteineen ja upeine puineen on niin ihanan erilainen ja kaunis joka kutsuu luokseen. Nyt vihdoin päästiin näkemään ja kokemaan tämä ainutlaatuinen paikka.

Ihan aluksi ajettiin auto alas rantaan, vierasvenesatamaan ja käveltiin siinä hieman ja tutkittiin ruokapaikkoja.

Päädyttiin syömään lounasta ravintola Ruukin Krouviin.
Täällä oli erittäin hyvä buffet lounas. Itse tosin pysyin ns. kylmissä alkuruokapöydän antimissa, salaatti- ja kalapöydässä, se oli enemmän omaan makuun kun lämmin pöytä tuona päivänä. Ihan älyttömän hyvää ruokaa! Ja heidän leipä, siis ehkä maailman parasta. Leipovat sen kuulemma itse joka aamu. Olisin ostanut sitä mukaan jos olisi ollut mahdollista. En edes ole mitenkään erityisesti leivän ystävä, syön korkeintaan pari leipää vuorokaudessa, mutta tätä leipää olisin voinut syödä mielellään enemmänkin. Ja todella ostaa mukaan!
Jälkiruoaksi oli tuona päivänä itse tehtyjä lettuja mansikkahillon ja kermavaahdon kera.
Namskis!

Hyvän lounaan jälkeen lähdettiin kiertelemään lähiputiikit läpi.
Löysin itselleni tummansinisen pellava pompulan (scrunchie) ja Leonalle kesä alesta pari laadukasta vaatetta todella edukkaasti. Sydän potkupuku on vielä neidille iso kun se oli 81cm ja meidän napero on vasta n.72cm, mutta se odottaa käyttöä. Shortsipuku oli 74cm ja se otetaan heti käyttöön kun vielä on kesää jäljellä. Ostin samanmerkin vauvanvaatteita aikoinaan Nizzasta ja ne oli ihan super laadukkaita.

Putiikkikierroksien jälkeen ajettiin autot rannasta "ylös" toiselle parkkipaikalle ja käytiin vielä siellä kävelemässä.

Ensin käytiin katsomassa Alpakoita, sitten parissa putiikissa, äiti löysi säilytyskorin/kassin ja sitten käytiin vielä leipomossa ostamassa pari leipää ja jäätelö-kahveilla. Leipomon itse tekemä jäätelö oli ihan älyttömän hyvää. Mulla oli kahta makua, raparperi ja vadelma.

Erityisesti yksi asia jäi Mathildedalista mieleen uniikin paikan lisäksi: Ihmiset täällä kaikkialla oli ihan älyttömän ystävällisiä. Joka paikassa missä kävimme, saatiin todella aitoa, sydämellistä ja ihanaa palvelua! Nimenomaan aitoa ja lämmintä, ei sellaista teennäistä (en voi sietää semmoista). Kumpa kaikkialla olisi näin <3.

Ja mitä tähän Mathildedalin miljööseen tulee, ne vihreät soikeat kyltit millä kaikki on merkattu, on se sitten koulu, hotelli, ravintola, leipomo jne. jne., siis jotenkin niin tulee mieleen joku Englantilainen pieni maalaiskylä "kiviaitoineen, kauniine maalaistaloineen ja lampaineen".

I love it!

Niin paljasjalkainen stadilainen kun olenkin, mähän siis rakastan kaikkea semmoista "Englantilaista maalaiskylä" fiilistä <3.

Tuon retken jälkeen käytiin autossa (taas) keskustelu, että jos vaan meidän työt ei olisi Helsingissä, muutettaisiin me kyllä varmaan takaisin maalle...

Mathildedal oli ihana pieni paikka. Ehdottomasti kesäretken arvoinen jos niillä nurkilla liikkuu :).