sunnuntai 30. joulukuuta 2018

Joulu-extra & Disneyn astiat



















Sain niin monen monta kyselyä meidän jouluastioista niin Instan kuin Facebookin puolella, että päätin vielä yhden jouluisan jutun kirjoittaa ja samalla vastata näihin kysymyksiin!



Disneyn jouluastion olen ostanut aikoinaan, vuosia sitten jo Apilanlehdeltä.

Osto tapahtui ainakin silloin "keräily ajatuksella".

Eli keräsin ensimmäiset 12 lautasta (iso+pieni lautanen) vuoden aikana.

Joka kuukausi tuli kotiin aina uusi lautanen (iso+pieni) ja lasku mukana.
Näin ollen, ei myöskään tullut isoa kuluerää kun sarjan keräsi osissa.
Vuoden päästä kun kaikki 12 lautasta oli saatu, loppui tilaus automaattisesti.

(En ota vastuuta mikäli nykyään tämä toimisi erilailla, tarkista siis Apilanlehden omilta sivuilta ennen tilausta tilausehdot!)


Olen vielä muutaman lautasen ostanut omalla eri tilauksella myöhemmin.

Meiltä löytyy siis 15 lautasta joista 14 ovat erilaisia. Vain yhtä lautasta meillä on kaksi kappaletta.

Mutta idea tässä sarjassa on, että kaikki lautaset ovat erilaisia, Disneyn hahmoista koostuvia.

Nyt en ole tarkistanut onko lautasia enemmän kuin 14 erilaista, mutta viimeksi pari vuotta sitten kuvia oli 14 erilaista.

Helinäkeijulasit, sekä pienet pyöreät kipot ovat tulleet kaupantekijäisinä tilauksen alkumetreillä.

Laseja meillä on 4 ja nämä ovat olleet aina lasten käytössä.

Niitä mulla ei ole edes aikomusta tilata lisää ainakaan tällä hetkellä.
Ehkäpä joskus jos lasten lukumäärä kasvaa, saatan katsoa onko niitä vielä myynnissä :).


Miksi aikoinaan olen tilannut tämän sarjan?

Se kuitenkin poikkeaa täysin muusta sisustusmaustani....


Luulen, että kun ensimmäisen kerran näin tämän sarjan ja päätin siltä istumalta alkaa tilata sitä meille, toi tämä lautassarja mulle mieleen vahvasti lapsuuteni joulut.

<3.


Mä muistan lapsuuteni jouluista muutamia asioita jotka ovat jääneet mulle vahvasti muistiin.

Voisi luulla, että alle kymmenvuotiaan muistot olisi lähinnä joulupukissa ja lahjoissa, mutta ei, ei sitten yksikään joulumuisto liity mulle lahjoihin ja niiden saamiseen.

Vaan.


Itse joulu on ollut mulle lapsesta asti enemmän kuin aatto.

Se on ollut mulle se valmistelu ennen joulua, mm. kuusen haku koko perheen voimin mökiltä.
Lumessa rämpimistä ja pakkasessa tärisemistä ja sitä kuinka olen isäni kanssa sahannut kuusta niiden piikkien pistellessä niskaa.

Kuumaa kaakaota ja pipareita kylmässä säässä juotuen ja kuusi autonkatolla kotiimme Helsinkiin mökiltä tuotaen.

Äitini ja siskojeni kanssa leipomiset. 
Mun osuus oli leipoa aina maustekakku, ja sitä perinnettä vaalin tänäpäivänäkin.

Tänä jouluna tein kyllä piimäkakun, vähän rikoin siis vuosikymmeniä kestänyttä perinnettä ;).

Mutta samalla ohjeella kaikki nämä vuodet olen leiponut sen "THE" maustekakun!

Yksi joulumuisto on se kun isosiskoni Taijan kanssa saatiin tehtäväksi viedä matot tuulettumaan.
Siellä me talonyhtiön tamppaustelineellä lätkittiin menemään matosta pölyt pois.
Ja kuinka hauskaa meillä oli oikeasti vaikka muistan kyllä, että ollaan saatettu joskus mukamas napista vastaan, että "onko meidän ihan pakko" :D.

Ja sitten se aattoaamu!

Kello ei varmasti ollut seitsemää enempää kun Taijan kanssa herättiin vanhempien vielä nukkuessa.

Mitäs me muutakaan tehtiin kun puettiin meidän tonttupuvut päälle ja aloitettiin aattoaamu katsomalla jouluisia piirrettyjä.

En tiedä tuleeko näitä Disneyn jouluisia piirrettyjä enää, mutta silloin 80-luvulla tuli :D.

Ja sieltä muistan Disneyn joulupiirretyt missä oli Samu-sirkka, Mikki ja muut Disneyn hahmot.

Ne oli joulun parhaat ohjelmat <3.


Myöhemmältä iältä muistan kuinka Lumiukko oli se juttu ja on se kyllä vieläkin, joka joulu haluan katsoa sen ja yleensä syön riisipuuron sohvalla katsoen sitä.
Niin tein tänäkin jouluna...

Meidän nuorin sisko, Teresa on mua 8v. nuorempi, joten nämä varhaislapsuuden joulumuistot, piirretyt ja matontamppaukset on ollut oikeastaan vaan mun ja Taijan juttu.


Mutta siinä se vastaus oiekastaan näihin astioihin ja muuhunkin joulunkoristeluun tuli, lapsuuden ihanista muistoista.

Sieltä ne Disneyn hahmot tulevat ja siksi niitä varmasti meidän toisessa kuusessakin nähdään, sekä kattauksessa astioiden muodossa.


Kaksi kuusta on ollut erittäin hyvä juttu siis meillä, koska olen halunnut koristella kuuset aivan erilailla.


Astioita olen aina rakastunut, rakastan erilaisia kattauksia ja vaikkakin nämä jouluastiat ovat vain hetken aikaa käytössä, ovat ne sen arvoiset!



Oikein ihanaa sunnuntaita!



Rakkaudella, 





Tiina








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti