tiistai 7. elokuuta 2018

Antaako some liian ruusuisen kuvan nykyarjesta?






Huomenta!

Idea tähän tekstiin tuli jo viikonloppuna..

Kun heräsin viime lauantai-aamuna Samun nukkuessa vielä täyttä päätä, kuvasin tämän nukkuvan mieheni.

Näky oli todella koominen. 

Koska Samu ei antanut (ylläri ;) ) julkaista blogissani tätä kuvaa, mun täytyy nyt vaan kuvailla se.

Kuvittele 160cm:n sängyn aluskana niin, että se on rullautunut kummaltakin sivulta tämän nukkuvan mieheni alle. Lakanaa näkyy juuri ja juuri muutaman sentin verran samun kummaltakin kyljen puolelta. Koko iso lakana yhden suht pienikokoisen miehen alla.

Muuten patja loistaa komeuttaan koko sängyn leveydeltä.

Tyynyjä on sängyssä kaksi ja kummatkin aivan vierekkäin keskellä sänkyä.

Patja on alkanut tehdä jo hieman kuoppaa keskelle sänkyä missä nukutaan, missä tämä rakas mieheni tuhisee vielä täyttä päätä, eikä tiedosta yhtään, että tätä kuvataan.

Jaoin tämän kuvan oman, yksityisen facebookini sivulla tekstin kera

"Some vs. totuus".

Tästä syntyi siis ajatus tähän tekstiin.

Toki, olen aiemminkin vähän vastaavia tekstejä kirjoittanut, enemmänkin mun terveyteen viitaten. 

"Kaikki ei ole aina sitä miltä kuvissa näyttää".

Tänä aamuna kuvasin makuuhuoneemme kun sängystä ylös nousin. En tehnyt sille mitään.
Yksi tyyny on yönaikana tippunut sängystä. Lakana on alkanut vetää itseään taas pois paikoiltaan, minkä huomaa kun patja on alkanut kulmista nousta ylös.
Ikkuna on sepposenselällään auki verhon ollessaan muuta kuin kauniisti.
Samun yöpöydällä on turkoosin värinen kärpäslätkä koska näitä pieniä unenhäiritsijöitä on kesän aikana tuosta aukiolevasta ikkunasta lentänyt sisään useampi.

Vedän trikoomekon päälle ja lompsin alakertaan.

Ensimmäisenä otan lasin vettä ja rötkähdän vielä sohvan kulmaan koska onhan mulla vapaapäivä, eikä mihinkään kiire.

Tukka tuhannen takussa, silmät vielä turvonneina ja punaisena.
Vanhat kynsilakat on alkaneet rapista pois...


Mutta se on sitä jokaisen arkiaamua. 
Ei kukaan herää aamulla hiukset laitettuina ja meikattuna.

Koska luovuin jo viime joulukuussa ripsienpidennyksistä, en näytä senkään vertaa meikatulta kun ripsienpidennysten kanssa heti aamulla herätessä näyttää.



Sitten päästään tämän päivän somemaailmaan:


Aamiaiskuvia meidän viime juhannusaatolta..







Kuvia makuuhuoneesta missä sänky on juuri pedattu.
Koristetyynyt aseteltu kukin omalle paikalle sängynpäätyyn.





Ja itse ruudun takana kirjoittava, jolla on kasvoissaan niin puuteria, ripsiväriä, huulikiiltoa, sekä kynää kulmissa.
Hiuksetkaan ei ole yhtä takussa kuin aamuisin yön jälkeen.



Vääristääkö some siis meidän ajatusta nykypäivän arjesta??

Mä väitän, omalla kokemuksella, että vääristää ainakin osalla.

Mä olen saanut vielä kotona ollessa kuulla "kuinka asun kartanossa, tekemättä mitään, juoden päivät pitkät shampanjaa".


S i i s   a n t e e k s i   k u i n k a ???


Kyllähän mä toki olin kolme kokonaista vuotta kotona.
Sairaslomalla. 
Kuudessa käsileikkauksessa, vähän väliä kipsi tai muu paketti kädessä, käsiä jolla en aina pystynyt edes syömään, kuntouttaen. Kera niiden kovien kipujen mitkä ei livenä, eikä kuvissa näy.
Kamppailin vakavan sairauden kanssa kolme kokonaista vuotta kotona, vuoden jo sitä ennen kun tein vielä töitä, ja tänäpäiväkin...

"Kartano"... No toki meidän talon tyyli on hieman jenkkikartano-tyyliä..

Ja se "shampanja".

No, kyllähän näin äkkiä laskettuna me kaksi, kenen alkoholinkäyttö on erittäinkin minimaalista, voin laskea melkein kerrat kun vuodessa ollaan skoolattu.

Perus uusi vuosi, juhannus, hääpäivä-/vuosipäivä, ja mahdollisesti synttärit, sekä joku matka.
Kyllä se näihin melkein jää.

Tänä vuonna olen kyllä ylittänyt tämän muutama lasia vuodessa annoksen.

Ihan olen yhden lasillisen juonut viiniä tai kuohuvaa joskus jos on käyty iltaa istumassa, nauttien ihanasta kesästä ;).


Tässä tullaan samaan kun joskus mun sairaudesta kirjoitin ja siitä minkälaista mun arki on kaikkien näiden kauniiden kuvien rinnalla.


Kaikki ei ole sitä miltä kuvissa aina näyttää, vaan on paljon muuta(kin)!


Ihan siinä samassa meillä, kuin teilläkin sänky ei ole pedattuna joka päivä.
Meillä kun makuuhuone on ylhäällä, jos ei vieraita ole tulossa, voi sänky olla petaamatta montakin viikkoa putkeen.

Jokainen pystyy tekemään sen herkkuaamiaisen tai brunssin joskus.
Ei se vaadi yhtään sen paksumpaa lompakkoa mitä muukaan syöminen.

Vähän croisanttia, hedelmiä-/marjoja, jugurttia, appelssiinimehua jne.

Pullon kuohuvaa saa alle kymmenellä eurolla jos haluaa vähän enemmän vielä luksusta tähän.

Se, että kattaa vaikkapa vaan kuohuviinilasit ja juo niistä sitä perus appelssiinimehua, saa jo täysin erilaisen tunnelman kun arkiaamuina monen aamiainen on pelkkä "kahvi-/puuro".


Mä olen yrittänyt antaa meidän elämästä niin oikeanlaista ja aitoa kuvaa kuin suinkin pystyn.

Moni teistä on myös antanut juurikin siitä palautetta,

"sun blogi on aidoin ikinä".

Tämä on yhden lukijan suora palaute, kun taas joku toinen saattaa olla toista mieltä, ja sallitaan kaikkien mielipiteet, eikö ;).


Olen myös itse sortunut muutamia seuraamiani blogeja lukiessa miettimään,
"onko noiden elämä oikeasti noin täydellistä mitä ne antaa ymmärtää".

Mä en usko.

Jokaisella meillä on omat juttumme elämässä.

Vaikka olisi esim. miten siisti koti aina kuvissa, jos siellä eletään, on siellä väkisinkin myös välillä erinäköistä kun niissä kuvissa.


Mutta lukisiko ja seuraisiko sitä kukaan semmoista blogia missä "sänky olisi petaamatta ja sotkuista"?


En voi puhua muiden kuin omasta puolestani, mutta ei meillä ole aina kaikki Tip Top, ei todellakaan.


Ja toivon, että osaan teille antaa mahdollisimman oikean ja aidon kuvan, koska se on linja minkä haluan itse antaa lukijoilleni! 


Mitä tulee photoshopattuihin kuviin somessa, siihen en edes lähde.
Siitä saisi yhtä pitkän tekstin.



Loppuun vielä mun mielipide vääristääkö some(kuvat) oikeaa arkea, niin  KYLLÄ, varmasti monelta osalta vääristää!



Ihanaa päivää, mulla on vapaapäivä, joka tarkoittaa myös mulle kokonaan käsienlepuutuspäivää ;).



Pus, 



Tiina


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti