"Tällä jutulla saatan sohaista pahastikin muurahaispesää", mutta sallittakoon kaikkien mielipiteet, niin minun kuin sinunkin ;).
Merkkituotteet vs. kopio. Selkeä kopio tai "ns. kopio".
Kuka tämän määrittää, mikä on kopio?
Tämän tyyppisiin keskusteluihin törmää tasaisin väliajoin niin eri foorumeilla, kuin blogeissa.
Toiset ovat niin sitä mieltä, että esim. meidän ruokapöydän tuolit pitäisi "lailla kieltää" koska ovat selkeät Vitra-kopiot.
Samaa aikaa tällä vahvalla omalla mielipiteellään olevalla ihmisellä on päällään pusero, perus vaateketjun pusero. Josta ei ollut ajatellut mitään kummempaa sen ostohetkellä kuin, että se "punainen ja tietyn mallinen".
(HUOM. TÄMÄ X-HENKILÖ ON KUVITTEELLINEN)
Tämä samainen pusero on itseasiassa vuoden tai kahden vanha malli erään ison muotitalon mallistosta. Lähes jopa identtinen!
Ja halpaketju teki myöhemmin vaan samanlaisen omaan mallistoonsa.
Noniin, nyt päästäänkin mun näkemykseen ja mielipiteeseen tästä asiasta.
Yhtenä hyvänä esimerrkinä on mm. tunnettu Barcelona-tuoli.
Ludwig Mies van der Rohe, yhdessä Lily Reichin kanssa suunnittelama tuoli v.1929 Barcelonan maailmannäyttelyyn on yksi tunnetuimpia nojatuoliklassikoita. Tämän tuolin saa ostettua vajaalla
10 000€ hinnalla. Kun taas ihan vastaavia, ns. kopioita myydään markkinoilla 300-400€ hintaan.
Myös meidän ruokapöydän tuolit (Jysk) ovat hyvä esimerkki. Jyskin tuolit, jotka vastaavat tyyliltään ja malliltaan hyvin paljon Vitran Eames Dsw-tuoleja.
Tämäntyyppisiä tuoleja myy tällä hetkellä varmaan jokainen kalustekauppa..
Moni teistä muistaa meidän tuoliepisodin reilu vuoden takaa. Me tilattiin aluksi nimenomaan kokomustat Vitran tuolit. Halusimme nimenomaan nämä tuolit, koko mustana. Tilasimme ne netistä näkemättä. Olinhan mm. Vepsäläisellä monta kertaa valkoisena ihastellut ja koeistunut näitä tuoleja.
Odottaessamme näitä tuoleja (8kpl) koko mustaa Vitran tuolia, käytiin Vepsäläisellä muissa asioissa ja samalla käytiin ihastelemassa tuoleja mitkä meille pian saapuisi.
Iskikin kova tuolikriisi.
Tuolin istuinosassa näkyi läpi tuolinjalkojen kiinnityskohdat.
Meille kummallekin tuli fiilis, että niin tyyriissä tuoleissa ei kyllä meidän mieltymyksiin sovi tämä alkuunkaan. Hetki pähkäiltiin kaupassa ja tultiin lopputulokseen, että perutaan tilaus. Jos meillä oli jo nyt fiilis, että nämä jäljet meidän silmissä näytti lähinnä 2-laatuisilta ja ne häiritsi silmää, ei todella haluttaisi maksaa niin paljon niistä.
Alunperin nimenomaan päätettiin satsata näihin tuoleihin, koska ne kestäisi hyvin aikaa.
Me peruttiin kaupat ennenkuin tuolit edes kerkesivät saapua ja mietittiin mitä me nyt tehdään, joulu olisi parin viikon päästä ja meillä ei ole tuoleja ja "koko suku" on tulossa meille jouluksi.
Siitä alkoi armoton tuolinmetsästys.
Lopulta löysimme nykyiset tuolimme, Jyskin vastaavantyyliset tuolit.
Ihan yhtälailla meidän olohuoneen vaaleasta Elloksen Tanger-matosta löytyy se ns. "Ensimmäinen aito matto". Täysin vastaava kuin tämä Elloksen Tanger-matto.
Matto mistä moni yritys teki oman versionsa.
Harva edes tietää, että tästä matosta on olemassa se "the aito matto".
Ruutukuosia rakastavana sisustuksessa ja isona muotivillityksenäkin-/trendinä tällä hetkellä on markkinoilla P A L J O N myös tätä ruutukuosia.
Meiltä mm. löytyy niin Chhatwal & Jonssonin Ikat Kerala tyynynpäällisiä, sekä pari H&M:n vastaavaa. Hintaero näillä on huima. Mutta onko tämä H&M:n vastaava malli sitten kopio näiltä isommilta merkeiltä?
Ja mistä Chhatwal & Jonsson on tämän kuosin keksinyt? Onko lähde heiltä, vai jostain muualta?
Ruutukuosia rakastavana sisustuksessa ja isona muotivillityksenäkin-/trendinä tällä hetkellä on markkinoilla P A L J O N myös tätä ruutukuosia.
Meiltä mm. löytyy niin Chhatwal & Jonssonin Ikat Kerala tyynynpäällisiä, sekä pari H&M:n vastaavaa. Hintaero näillä on huima. Mutta onko tämä H&M:n vastaava malli sitten kopio näiltä isommilta merkeiltä?
Ja mistä Chhatwal & Jonsson on tämän kuosin keksinyt? Onko lähde heiltä, vai jostain muualta?
Pointtini tuli varmasti jo tästä hyvin selväksi.
Huonekaluteollisuus tekee muotivirtauksien mukaan omia, vastaavia malleja kunkin muodin mukaan.
Sama koskee vaateteollisuutta.
Muistan hyvin kun vuosia tein töitä kalliilla merkkivaatebrändeillä, niin suoraan maahantuojalla kuin muilla yrityksillä -jälleenmyyjillä.
Sisäänostoilla pääsi näkemään aina uudet isojen muotitalojen uudet trendit, niin vaatteissa, laukuissa, asusteissa jne.
Seuraavana vuonna tai parin vuoden päästä bussipysäkin mainoksessa oli lähes identtinen "halpaketjun" malli mikä oli vuosi tai pari sitten ollut isojen nimien keksimänä ja isoilla catwalkeilla.
Ja näinhän se menee, ja tulee aina meneään.
Minkä yksi edellä, muut perässä...
Vaatekaapistani löytyy varmaan yli 10 "samanlaista" sinivalkoista trikoista raitapaitaa.
Kaikki lähes identtisiä.
Niskalapuissa lukee mm. Gant, H&M, KappAhl, Lindex, Henri Lloyd, Esprit jne..
Kaikki lähes identtisiä.
Niskalapuissa lukee mm. Gant, H&M, KappAhl, Lindex, Henri Lloyd, Esprit jne..
...On se huonekalu tai vaateteollisuus, elintarviketeollisuuteen asti - ihan kaikkeen!
Kilpailu on kovaa ja aina löytyy ostajia kaikista hintaluokista.
Ja hyvä niin. Joku voi ihastua täysin johonkin tiettyy juttuun, esim. vajaa 10 000€ maksavaan Barcelona-tuoliin, mutta tämän hinnan takia, ei sitä ole mahdollisuus ostaa. Suotakoon hänelle se, että hän ostaa sen 300-400€ vastaavanmallisen tuolin. Ei mullakaan olisi varaa maksaa 10 000€ yhdestä tuolista ja jos tämä malli mua niin paljon houkuttaisi ja saisin vastaavan halvemmalla, miksi en ostaisi. Eihän siinä tuolissa lue "Barcelona".
Tämä on kakspiippuinen juttu. Onko se mun mielestä kopiointia? Joo ja ei!
Idea saatu jostain ja toteutettu omalla tehtaalla vastaava - muodinmukaisesti.
Mikä on mun mielestä sitten oikeasti kopiointia niin, on ostaa esim. feikki merkkilaukku esim. ulkomaanmatkalta.
Ja tietenkin jo valmistaa ja myydä näitä selkeitä 100% kopioita!
Turistikojut tarjoavat niin törkeitä kopioita kuten kaikki tietää. Ja se on kannattavaa, koska niitä tuotetaan niin paljon, niin kyllä niitä silloin ostetaankin. Aina löytyy ostajia, onko se kannattavaa, se on sitten eri asia.
Onko tämä puhtaasti vaan feikin merkkilaukun bisnes, vai onko taustalla muutakin rikollisuutta..
Ja tietenkin jo valmistaa ja myydä näitä selkeitä 100% kopioita!
Turistikojut tarjoavat niin törkeitä kopioita kuten kaikki tietää. Ja se on kannattavaa, koska niitä tuotetaan niin paljon, niin kyllä niitä silloin ostetaankin. Aina löytyy ostajia, onko se kannattavaa, se on sitten eri asia.
Onko tämä puhtaasti vaan feikin merkkilaukun bisnes, vai onko taustalla muutakin rikollisuutta..
No,
se onkin sitten asia mitä en itse I K I N Ä kannattaisi. Mun ei ole pakko saada jotain feikkilaukkua, on siinä sitten kyljessä "Louis Vuitton tai Chanel".
En ikinä käyttäisi.
Joko mä säästän niin kauan, että saan aidon "Vuittonin" jos mä sellaisen todella tahdon tai sitten olen ilman.
Mutta kopioon en sortuisi ikinä!
Se on mun mielestä härskiä, mutta se on vain mun mielipide! Tästä ei pidä loukkaantua jos sä toimit eritavalla ;).
Jokainen ajattelee niinkuin itse haluaa ja toimii sen mukaan, eikö :)!
Jokainen ajattelee niinkuin itse haluaa ja toimii sen mukaan, eikö :)!
Eli mikä on KOPIO ja mikä on tietty TYYLISUUNTAUS ?
Mikä on niiden ero, onko niillä eroa?
Väitän, että monikin niistä ketkä esim. pitävät näitä Jyskin tuoleja "itse pirullisina kopioina" ja ovat vastaan kaikkia kopioita, omaa tietämättään itse USEITA "kopioita" niin vaatekaapin puolella kuin muualla sisustuksessaan kotonaan.
Mä istun ihan hyvin Jyskin tuoleilla ja tykkäänkin niistä valtavasti, käytän halpaketjujen(kin) vaatteita tietämättäni mistä mikäkin malli on "kopioitu", tykkään hulluna meidän Elloksen Tanger-matosta jne.
Mutta selkeille mm. feikki merkkilaukuille sanon itse EI KIITOS!
Tämä oli varmasti ajatuksia ja jopa tunteita herättävä kirjoitus, minun kokemus ja näkemys.
Aihe mikä varmasti tulee puhuttamaan meitä ihmisiä aina.
Mitä mieltä sinä olet :) ?
Tiinamaria
Style by Tiinamaria Facebookissa ja nyt myös Instassa
Hei! Mistä tuo ruokapöytä on?
VastaaPoistaHei, ruokapöytä on mieheni suunnittelema ja tekemä :).
Poista