lauantai 12. lokakuuta 2019

Tilaustaulu













Hyvää iltaa <3.


Tämä maalaamani taulu muutti uuteen kotiin jo viikko sitten, mutta ajattelin laittaa siitä kuvat tännekin jos se inspiroisi jotain teistä maalaamaan :).



Olen saanut jonkin verran kyselyitä maalauksistani ja siitä miten olen oppinut maalaamaan.



Jossain tekstissä muistelen, että olisin ehkä kirjoittanutkin aikoinaan, mutta "kertaus on opintojen äiti" ;).



Mullahan ei ole mitään muuta maalauskokemusta aiemmin kuin ala-asteikäisenä. 
Silloin kävin sekä kuvataidekoulussa ja maalauskoulussa jossa maalattiin muistaakseni ainoastaan öljyväreillä.

Kuvataidekoulussa puolestaan tehtiin kaikkea muuta kuin maalattiin.

Savi, paperimassa, kipsi... en edes muista millä milloinkin taiteiltiin.

Milloin tehtiin kananverkosta jonkun patsaan pohja ja milloin jostain muusta.


Mutta tässä on siis mun "pohja" tälle harrastukselle.


Käsityöt ja käsillä tekeminen on ollut aina mun juttu ja jo koulussa ne oli aineet missä olin kympin oppilas, ainakin olen ollut aktiivinen niillä tunneilla ja innokas oppimaan jos en muuta :D.


Tyyppinä olen ollut taiteessa / käsitöissä aina luova. 


Teen sitä mitä osaan ilman ohjeita!


Opettelemalla olen oppinut aikuisiällä niin mm. virkkaamaan kuin maalaamaan.


Kun olin vielä kotona muutama vuosi sitten sairaslomalla sain eräältä tutultani ensimmäisen taulupohjan ja muutamia akryylivärejä, sekä sivellinpaketin lahjaksi.


Hän tällä eleellä halusi selkeästi kannustaa mua aloittamaan maalaamisen uusiksi.


Kiitos hänelle, en tiedä olisinko tätä muuten uudelleen aloittanut <3.



Nyt olen maalannut tauluja jo kymmeniä.

Moni niistä on kotona esillä ja vielä useampi ystävilläni, ystävillämme, vanhemmillani jne.


Hyvän ystävämme äiti oli nähnyt Instagramissa maalaamiani tauluja ja kysyi voisinko maalata heille yhden taulun?


Erittäin mielelläni vastasin hänelle kyllä, koska olen kyllä tykästynyt tuohon maalaamiseen todella paljon, mutta ei meillä ole kotona niin paljon seinätilaa, että kaikki mahtuisi tännekään.


Näinpä käytiin yhdessä ostamassa oikeanlainen taulupohja ja kotoota multa löytyi valmiina värejä mitä hän toivoi tauluun.


Toivevärit olivat:
Valkoinen, harmaa, musta sekä vaaleanpunaisen ja liilan eri sävyt.

Lähetin hänelle vielä väreistä mallin, että ovat varmasti sävyjä mitä hän oli mielessään ajatellut.


Muuta toivetta en saanut kuin, että jotain samantyyppistä mitä olin hänen pojankin kotiin maalannut.



No, taiteilijan vapaudella ja mielikuvituksella taulusta tuli tällä kertaa tämmöinen :).


Taulun saajat olivat tauluun erittäin tyytyväisiä ja loppupeleissä meiltä muutti yksi toinen taulu vielä heille myös joka oli meillä vähän niinkuin ylimääräinen :).




Eli kaikille niille ketkä ovat olleet muhun jo aiemmin yhteydessä ja kysyneet miten olen oppinut maalaamaan tai jos joku inspiroitui tästä jutusta, haluan vinkata, että kannattaa oikeasti vaan mennä esim. Sinelliin ja ostaa sieltä akryylivärejä, muutamia siveltimiä, sekä alkuun vaikka ihan maalaamiseen sopiva iso paperilehtiö.

Kokeilla ensin maalata paksulle paperille, koska alkuhan on vasta opettelua ;).


Myös esim. Clas Ohlson ja Biltema myy taiteilijatarvikkeita ja maaleja..

Tietenkin ihan oikeita taiteilijakauppoja löytyy myös isoine valikoimineen!



Kumpa joku olisi neuvonut tämän paperilehtiön mulle myös, koska kyllä kun itse katson taulujani, muutama ensimmäinen on ollut vasta hyvin hyvin harjoittelua ;D.


En mä mitään ammattitaiteilijoihin verrattuna tietenkään vielä (tuskin koskaan) mitään ole, mutta taiteessa on se hyvä puoli, että se voi olla mitä vaan!!


Vain kokeilemalla - maalaamalla löytää oman tyylin! 


Itse tykkään maalata silloin kun Samu soittaa pianoa, se jotenkin selkeästi vie mua syvemmälle ja tuntuu, että tauluista tulee silloin ihan erilaiset.


Musiikki saattaa siis joitain auttaa pääsemään tarvitsemaansa fiilikseen :).


Mä olen ottanut yhden vanhan pussilakanan suojaksi ja yleensä maalaan lattialla, mutta tämän taulun maalasin pöydällä.



Kyllä mä olen muutamia kertoja miettinyt jos aloittaisin jonkun taideharrastuksen uudestaan, mutta katsotaan, eihän sitä ikinä tiedä :).



Inspiroivaa iltaa <3.





Tiina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti