maanantai 7. lokakuuta 2019

Kurkistus kaappeihin
















Iltaa :).


Muutamia tekstejä taaksepäin kerroin miten olen käynyt kaappeja kaappi kaapilta läpi. 

Niin keittiön, kodinhoitohuoneen, eteisen, kuin työhuoneessa olevan vaatekaapin sisällön, kaappi kaapilta, hylly hyllyltä.. 


Hylly - / laatikko kerrallaan olen tyhjentänyt sen sisällöltään, ja pyyhkinyt mahdolliset pölyt ja muruset pois.

Miettinyt jokaisen tavaran / vaatteen kohdalla tarvitaanko/käytetäänkö tätä enää.


Mikään pakkomielle siivoaminen ei ole mulle koskaan ollut, mutta en voi väittää ettenkö saisi siitä suurta mielihyvää kun tiedän missä mikäkin on. 

Mielellään vielä kauniisti järjestyksessä. 


Ja kai sitä voi sanoa, että kyllä mä kotona siivoamisesta tykkään, se on mulle kotityö siinä missä muutkin :).


Koska olen ollut aina kova hääräämään keittiössä, tykkään leipoa ja laittaa ruokaa, on vuosien varrella kertynyt myös yhden jos toisenlaista keittiövälinettä.


Jokaisella on oltava oma paikkansa, on ne sitten ne pöytähopeat tai taikinakulhot, en voi sietää epäjärjestystä. 


Sama koskee niin vaatekaappeja kuin siivouskomeroa - kaikkia kaappeja! 


Itse siivouskomero pitää meillä sisällään silityslaudan, muovisia henkareita pyykkien kuivatusta varten, ikkunapesurin, pölyhuiskan, pullokassin tyhjille pulloille ja lattiamopin, sekä imurin "käsivarsiosan".

Kuvasta poiketen imuri ja moppi oli kuvaushetkellä kodinhoitohuoneessa esillä. 

Koska kodissamme on keskuspölynimuri ja kaksi koiraa ( :D ) , on imuri (letku+käsivarsiosa) lähes aina meillä kodinhoitohuoneessa esillä.


Siivouskaapin oven sisäpuolelle olen aikoinaan askarrellut siivousliinojen "käyttöoppaan" 


KYLLÄ :D.


Nyt joku miettii, "käyttöoppaan" , 
mitä ihmettä?!


Eli Tupperwarella on siivousliinoja joita rakastan ylikaiken <3. 
On omat liinansa niin ikkunoille kuin pölylle, rosterille, astioille jne. 

Nämä ovat aivan mahtavia ja meillä jokapäiväisessä käytössä, ja kyllä, niillä on merkitystä millä liinalla mitäkin kiillottaa - / siivoaa ;).

Ja tästä syystä olen aikoinaan siivouskomeron oveen askarrellut tuon "oppaan" jotta muistan mikä liina oli mihinkin paras.

Nykyään ne itse jo osaan/muistan, mutta jos vaikka mies ei aina muistaisi ;).


Voin suositella näitä liinoja erittäin lämpimästi! 


Vaikka mä teenkin suht usein tämän tyyppistä siivousta, vähintään kahdesti vuodessa, kyllä meidän kahden aikuisen taloudessakin kaappeihin yllättävän paljon kaikkea turhaa kertyy. 

Muutot on aina siitä hyviä, että niissä joutuu käymään kaikki tavarat läpi ja silloin on hyvä karsia turhat pois :).

Meillä viimeisestä muutosta on kuitenkin n. 10v. aikaa, joten meillä ei ole hetkeen tehty isoa muuttosiivousta. 


Nykyään myös harkitsen aina kaksi kertaa ennen uuden ostamista tarvitsenko "tätä" oikeasti. 

Yritän enemminkin vähentää tavaramäärä kuin yhtään lisätä sitä. 

Kunnon minimalistia musta ei ihan helposti saa varmasti koskaan, mutta itselle tarpeettomasta tavarasta olen valmis luopumaan. 

Astioissa minimimalistinen tyyli ei varmasti mun kohdalla tule koskaan onnistumaan, rakastan vaan kattauksia liikaa, 
sallittakoon se minulle :).


Tästä syystä kaappitilaa on oltava aina keittiössä kunnolla!

Astioistakin olen toki osasta luopunut ja pyrin niissä noudattamaan klassista linjaa missä niitä voi tarvittaessa yhdistellä isomman porukan ollessa paikalla. 


Parasta näiden kaappien siivouksissa on kuitenkin se tunne mikä siitä tulee, turhasta on luovuttu ja kaapit ovat kauniissa ja arkea helpottavassa  järjestyksessä. 


Vielä on matkaa siihen, minkälaisen järjestyksen kaikelle haluaisin, mutta pikkuhiljaa :). 

Joku päivä toivonmukaan saavutan sen mahdollisimman hyvin! 



"Kaikella on aikansa ja paikkansa", pätee myös tässä asiassa.




Mites te?
Onko sulle tärkeää järjestys kotona ja se, että kaikilla on omat paikkansa?

Hyviä ideoita kuulen myös mielelläni aina mikä järjestykseen liittyy ;).




Muutenkin, mikäli on jotain toivepostausaiheita, niin saapi ehdottaa :)!


Iloista viikkoa!




Tiina






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti