keskiviikko 24. heinäkuuta 2019

Virkattu kesälaukku (ohje)






















"Se ensimmäinen prototyyppi".


Aina kun teet jotain ensimmäistä kertaa ja vielä ilman ohjeita, ei lopputulos ole välttämättä se kaikista paras.

Joskus voi onnistua heti ensimmäisellä kerralla, mutta välillä sen ensimmäisen prototyypin jälkeen ne ideat ja tekotapa hioutuu.


Tämän valkoisen laukun hinnaksi tuli huimat 6,20€.

Neljä lankakerää (1€/kpl tarjouksessa Oulunkylän Lankamaailmassa)
ja nappi 2,20€.

Eli tähän mulla upposi lähes ne kaikki neljä kerää mitä siihen ostinkin, vain pikku pätkä jäi.

Lankamenekkiin vaikuttaa tietenkin myös oma käsiala.

Mä virkkasin laukun tuplalangalla koko ajan, eli sain siitä paksumman kun en löytänyt juuri sellaista lankaa mitä olin etsimässä silloin.

Mutta tämä toimii näin myös erittäin hyvin!


Laukun halkaisija on n. 20cm ja laukun sisämitan syvyys n.8cm.


Koska mä olen aina ollut tämmöinen boheemi käsitöissä ja teen kaiken ilman ohjeita 
(koska en osaa lukea niitä),
en luonnollisesti osaa nyt edes kertoa mitä silmukoita olen tehnyt, koska en muuten tiedä sitäkään :D.


Käsityöihmiset ja virkkaajat varmasti osaavat sen verran kuitenkin tästä katsoa mallia, että osaavat "kopioida" laukun juuri kokonaan samanlaisena, tai tehdä muutoksia oman maun mukaisesti :).



Koska meillä oli eräästä vanhasta projektista jäänyt valkoista keinonahkaa (muovia), päätin käyttää sitä sisustaan.

Näin sain siitä jämäkämmän, kuin jos olisin tehnyt sen kankaasta.

Olisin yhtä hyvin voinut ommella tuosta sisustasta myös yhtenäisen laukun jonka olisin ommellut päällisen sisään, mutta päätin nyt tehdä tämän ensimmäisen näin.


Kaiken olen tehnyt ns. vapaalla kädellä, eli jälki on myös sen näköistä.


Napin ompelin laukkuun ennen sisustan ompelemista.

Kun keinonahkasisustat oli ommeltu ompelukoneella kaikkiin kolmeen palasiin kiinni, virkkasin palat vielä yhteen, jonka jälkeen virkkasin vielä hihnan ja napille sulkijan.

Hihnat, sekä sulkijan ompelin vielä "yhteen", eli napille on nyt vain napin mentävä aukko ja hihna paksumpi, mutta ehkä vahvempi näin, kun olisi tehnyt vain yhden hihnan keskelle kiinnitettynä...ehkä :), näin mä ainakin luulen!

Hihnan mittaan katsoin pituutta toisesta käsilaukustani missä on hyvän mittainen hihna mun makuun ja kroppaan nähden.


Itse nyt löydän hyvin useasti omista töistäni aina parantamisen varaa, perfektionistina olen myös itselle erittäin kova ja vaativa.


Mutta ihan hyvin tämä on palvellut :).



Laukkuja on itseasiassa tullut jo tämän lisäksi tehtyä kaksi muutakin, melkein valmiiksi.
Vain napit puuttuu....

Vielä yhden ajattelin tehdä ja antaa niistä kaksi lahjaksi!


Valitettavasti tämän parempia ohjeita mulla ei ole, mutta oli munkin vähillä taidoilla erittäin helppo tehdä, eli ei muuta kun lankakaupoille jos virkkausinto tarttui ;).



Ihanaa iltaa <3.




Tiina







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti