lauantai 14. maaliskuuta 2020

Korona ja sen vaikutukset















Vaikka moni meistä varmasti alkaa olla jo "ihan kypsä" kun mistään muusta ei nyt puhutakaan enää kun Koronasta, haluan silti itse myös kirjoittaa ja kertoa miten se on vaikuttanut meidän elämään ja mitä tunteita ja ajatuksia se itsessä herättää.

Joka paikka- iltapäivälehdet, some, päiväkahvikeskustelut jne., Korona on nyt "joka paikassa".


Ja vaikka onkin kyse erittäin poikkeuksellisesta tilanteesta, myös itse olen jo ihan kypsä näillä alkumetreillä tähän vouhotukseen.


Tämä on asia joka varmasti jakaa mielipiteitä ja osa saa-/ voi olla kanssani aivan eri mieltä, ja sallittakoon se sekä minulle, että kaikille muillekin.



Ihan alkuun haluan sanoa, että en missään nimessä väheksy asian vakavuutta!!!


Kuulunhan itsekin usean sairauden takia korkeaan riskiryhmään.



Korona seisautti koko maailman.

Yleisötapahtumat, konsertit, teatterit jne. on kielletty.
Matkailu on toinen.
Osa kouluista ja päiväkodeista harkitsee sulkemista.
Lasten monet harrastukset ovat hetkeksi lopetettu.

Ruokakaupat on tyhjennetty ja se on asia mitä en ihan oikeasti tajua, nyt joku roti tähän hommaan.

Järvenpään Prisman hyllyt huusivat eilen tyhjyyttä.
En ole koskaan nähnyt mitään vastaava.

Leivät, lihat, kalat, kanat, saippuat ja muut hygienia tuotteet, pesuaineet, jo kuuluisaksi tullut wc-paperi, pastat, riisit, säilykkeet...

Kaikki oli loppu, myyty.

Me saatiin kolme pakettia grillinakkeja, pussi luomuperunaa ja pussillinen rakettispagettia joka oli jäänyt huomaamatta ylähyllyn viimeiseen nurkkaan.


Mulla ei ole ollut töissä koskaan useiden vuosien yrittäjyyden aikana näin hiljaista mitä tällä viikolla oli.
Puhelin soi KAKSI kertaa.

Mulla on ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen, nykyisessä yrityksessäni (kampaampo) hiljaista. Mun kalenterissa on todella tyhjää.
Ensi viikolla mulla näyttää olevan kolmen päivän työpäivä, ja nekään kolme päivää ei vielä täysiä ole.


En ole huolissani nyt yksittäisestä viikosta tai edes yhdestä hiljaisesta kuukaudesta, toki sekin tuntuu, mutta se ei vie mua konkurssiin.

Mutta mikäli tämä Koronan aiheuttama pelko ja paniikki tulee jatkumaan pitkään, se tulee olemaan monen yrittäjän loppu.

Mä en ole ihminen kuka osaa pelätä kauheasti etukäteen.
En pelkää Koronaa, enkä konkurssia.

Mä murehdin asioita vasta kun ne on "päällä".

Omalla kohdallani en konkurssiin usko, mutta toki laskujenmaksukykyyn se voi vaikuttaa jos hiljaisuus jatkuu.



Meistä kukaan ei saisi nyt lopettaa normaalia elämistä!


Suomi on muuten kohta todella pahassa pulassa.
Lama ja monen yrityksen konkurssi ja työttömyys on takuu varmasti edessä jos me nyt jäädään kotiin kaikki eikä osteta muuta kun säkkitolkulla vessapaperia ja ruokaa.


NYT  jos koska meidän pitää kuluttaa.


Ostaa palveluita ja asioita ihan vanhaan tapaan mitä vielä muuta viikko sittenkin.


Nyt on TODELLA tärkeää tukea Suomalaisia yrityksiä.


Itse yrittäjänä olen erittäin huolissani tämän maan yrittäjistä jos palveluihin ja ostamiseen tulee stoppi.

Mulla juoksee ihan samalla tavalla kulut yrityksessä vaikka mulla ei olisi yhtään töitä.
Mä en voi jäädä tekemään töitä kotiin, etätöihin.

Mun yritys toimii ainoastaan sen omissa toimitiloissa, kampaajan töitä en voi tehdä kotona.


Vastuulliset yrittäjät, on se sitten kampaaja/kampaamo, kosmetologi, hieroja, kauppa, ravintoloitsija jne. seuraa tilannetta kokoajan ja tekee omassa yrityksessään tarpeen tullen muutoksia, mm. korostaa hygienia ja turvallisuusasioita lisäämällä käsidesejä ja huolehtimalla siisteydestä korostetusti.


Peruutuksia, peruutuksia, lisää peruutuksia....


Nizza ja Ludovico Einaudin konsertti peruuntui mulla, ne olisi ollut seuraavan kahden viikon sisällä kummatkin :(.



Mulla olisi ollut kahden viikon päästä lähtö Nizzaan ystäväni Helin kanssa.
Eipä tarvitse nyt pakata laukkua.
Rahoja tuskin saamme takaisin, eikä sekään mua itseasiassa tällä hetkellä harmita.

Enemmän harmittaa matkailualan tilanne ja laatuaika ystävän kanssa ja pieni loma....
Odotin TODELLA paljon tätä Nizzan matkaa!


 Monella on sama tilanne, moni ei pääse nyt suunnittelemalle ja maksamallensa matkalle.



Ensi viikon Ludovico Einaudin konsertti Helsingin Finlandia talolla myös peruuntui.
Sinne meillä oli liput Samun kanssa ostettu heti kun ne tuli myyntiin jo viime vuonna.

Nyt odotetaan lisätietoa järjestetäänkö uusi konsertti samoille lipuille myöhemmin vai ei.


Jännitin pääsevätkö vanhempani Teneriffalta Suomeen huomenna sunnuntaita.
Pääsevät.
Tyhjä kone hakee matkaajat kotiin, kotiin, jossa viettävätkin sitten pari viikkoa karanteenissa.


Myöskään Ruotsissa asuva isosiskoni perhe ja kummityttöni ei saa nyt Ruotsiin odotettuja synttärivieraita parin viikon päästä.


Nämä ovat loppupeleissä todella pieniä asioita vaikka isoja harmituksia ovatkin.


Tietenkin on aivan kamalaa jos Korona pääsee leviämään Suomessa isolla mittakaavalla ja aiheuttamaan lisää pelkoa ja mahdollisia kuolemia riskiryhmässä oleville, siitä nyt ei pääse mihinkään,

mutta kyllä mua itseäni mietityttää nyt Suomen talous todella paljon :/.



Käsien pesu ja hygienia on se mitä me voidaan nyt korostetusti tehdä, mutta mä ajattelen silti asiaa näin,
"se tulee jos se tulee", 
niinkuin mikä vaan muukin pöpö.



Koitetaan pysyä terveenä, elää mahdollisimman normaalisti ja ei ryhdytä nyt liikapanikoimaan!!



<3.




Rakkaudella 



Tiina






2 kommenttia:

  1. Tsemppiä töihin(kin). Itsellä ei näy vaikutusta, paitsi mitä nyt itse peruin tietämäni ulkomaanmatkaajat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon <3. Toivotaan tilanteen rauhoittumista, sekä normaalisoitumista pian kaikin puolin!

      Poista