perjantai 8. syyskuuta 2017

Pizza ja sen paras pohja







Pizza-perjantai?


Jokaisella on se lempparipizza - joko itse tehtynä tai haettuna suoraan lempipizzeriasta.

Täytteitä löytyy joka makuun ja niissä onkin vain taivas rajana.
Sen sijaan pohja, niissä on eroja todella paljon ja se vaikuttaa erittäin paljon itse pizzan muuhun makuun.

Mun täytyy myöntää ja olla rehellinen, että en ole koskaan tehnyt pizzaa millään muulla pohjalla kuin tällä. 
Ensimmäisen kerran olen tällä reseptillä pohjan leiponut 18-vuoden iässä ja resepti on silloin rustattu reseptikirjaani. 
Koin sen selkeästi niin hyväksi, että en ole koskaan kaivannut mitään muuta reseptiä.

Edellisestä kerrasta kun olin tehnyt pizzaa oli reilusti yli vuosi aikaa.
Pari viikkoa sitten mieheni toivoi kuitenkin, että joku päivä tekisin tätä hänen yhtä lemppariruokaansa joka oltiin melkein unohdettu - itse tehtyä pizzaa.

Tein ihan kaksin kappalein, tonnikala-, sekä jauhelihaversion.

Niihin täytteisiin en sen kummemmin anna vinkkejä koska niissä jokaisella on se oma lemppari.

Mun oma lemppari itse tehdyssä pizzassa, tämän pohjan kanssa on ehdottomasti tonnikala. Tonnikalaa, vähän aurajuustoa ja sipulia sekaan ja päälle kunnolla juustoraastetta.

Tuoretomaatti ja valkoinen parsa kuuluvat myös omiin täytelemppareihin.


Mutta nyt siihen pohjaan!


Pizzapohja:

(riittää yhteen pellilliseen)

2 1/2 dl lämmintä vettä
1 hiiva
4 rkl öljyä
6 dl vehnäjauhoja
ripaus suolaa


Sekoita hiiva veteen, lisää öljy ja suola ja lopuksi pikkuhiljaa jauhoja.
Paista 250 asteessa n.15 minuuttia.

Näin olen kirjoittanut reseptin silloin joskus kirjaani.

Välillä olen leivinliinan alla kohotellut taikinaa, mikä varmasti oikeasti kuuluisi niin tehdä.
Välillä, ajan puutteessa olen kuitenkin levittänyt taikinan heti pellille sen valmistuttua.


Itse laitan aina sen pienen tomaattipyrepurkin, sekä lisäksi vielä ketsuppia pohjan päälle.
Ja sitten ne omat lempparitäytteet ja lopuksi punaista-emmentaalia raasteena päälle.

Helppoa ja hyvää - silloin kun pizzahammasta kolottaa ;).


Mä vältän itse vehnää, mutta toki välillä sitä syön. Jos jollain on joku hyvä resepti gluteenittomaan pizzapohjaan niin saa vinkata ;).


Hyvää viikonloppua!




Tiinamaria

Style by Tiinamaria Facebookissa ja nyt myös Instassa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti